Wednesday, February 2, 2011

Ini Sejarah Kita (I.S.K)

Satu malam, ber’venue’kan R1608A di kolej rafflesia UiTM Puncak Alam, Atiqah, salah seorang ‘housemate’ku masuk ke bilikku sambil memegang ‘handphone’ Sony Ericsonnya.. dengan muka seriusnya, dia tanya ‘ korang nak pergi kat program di UiTM Shah Alam x?’.. masa tu, ‘roommate’ku, Farhah & sorang lagi ‘housemate’ku ada kat situ.. “nak..nak..”ramai2 kitorang jawab.. tapi ceramah apa? “ I.S.K…Ini Sejarah Kita.. CITU*  yang anjur”..jawab Atiqah. “sejarah??” mesti ‘boring’.. “CITU anjur??” mesti ‘best’. Mungkin dyorang akan citer tentang diri kita.. inilah telahan pertamaku semasa aku mendengar akronim  I.S.K. lagi satu, inilah peluang untuk aku menjejak kaki ke kampus induk UiTM coz sebelum nie aku hanya melihat dari luar & jumpa kawan yang ‘study’ kat situ. Malam tue, Atiqah daftarkan namaku & ‘housemate’ku yang lain untuk ‘join’ I.S.K.. Tarikhnya 15 & 16 Januari 2011. Tapi, 15 Januari, aku dah janji untuk ‘join’ ‘classmates’ku, Azlin & Cbah ke KL. So, aku putuskan untuk ‘join’ dyorang hari sabtu & I.S.K hari ahad. Malam tu, “Atiqah dah cakap ke program tue akan dibuat di UiTM Puncak Perdana?  19 Jan-20 Jan 2011, brmalam kt sna?”tanya Farhah. ‘oo..yeke? em ok gak.. boleh jumpa sepupu saya sekali lau dia masih kerja kat situ,”jawabku. Hampir2 19 Jan, sekali lagi tempat ditukar.. kali nie di kampus UiTM Puncak Alam plak.. emm ok jugak coz boleh la pergi pasar malam kat Bandar Puncak Alam dulu.. coz program tue mula lpas isyak.. petang tue, bersama2 ‘clasmate’ku, Azlin & Nasibah, ktorang ke pasar malam.. First time aku ke sana.. best gak.. aiskrim potong,  ayam Uncle Bob jadi menu popular kitorang..hehehe.. dan malam tue, lebih kurang 9++ malam, aku bersama2 Farhah, Atiqah & Rafidah (Pdot), berjalan ke Kolej Angsana.. lepas beli2 kat Mini Mart, kitorang naik ke surau Angsana..  bukak pintu je, da ramai akhawat yang dah sampai.. semuanya nampak  alim dengan tudung labuh, baju muslimah.. sejuk hatiku coz susah nak jumpa suasana begini sekarang..  pendaftaran untuk program nie, RM5.. ku tulis,nama, kolej,ID  dengan Kak Izni.. 1 lagi, naqibah.. “ape nie?” tanyaku.. “oo..adik ada join usrah ngan sape2 x,” soal Kak Izni.”xde”..so symbol ”-“ kat situ.. lepas tu aku berkenalan dengan beberapa orang akak yang uruskan program ni.. dyorang cakap, program nie ‘berat’ sikit.. coz ada persoalan yang perlu dijawab di setiap akhir sesi.. aku cuak.. coz memikirkan diriku yang masih cetek dengan ilmu nie..  namun, dengan adanya rakan2ku, dapat menaikkan kembali semangatku.. dan bermula saat tue, bermulalah program I.S.K..  buat permulaan di blog nie, akan kutulis input yang ku peroleh dari program.. sangat2 banyak &menarik.. xrasa rugi langsung walaupun mungkin di saat tu, rakan2ku sedang enak berehat & study coz 20 Jan adalah hari cuti sempena Thaipusam..
 *Pusat Pemikiran & Kefahaman Islam (CITU) UiTM


1 comment: